Welke ingredienten kunnen allemaal elkaars smaak versterken ?

IK las op deze site dat bijv. balsamico de smaak van aardbeien versterkt, zout de smaak van grapefruit, aardbeien versterken weer de smaak van champagne. Wat is er meer ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Antwoorden (7)

Ha, die Wimhek;

Suiker versterkt de smaak van verse tomaten in een spaghettisaus bolognese.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een hele website aan gewijd. Zalm gaat met aardbei, bijvoorbeeld. Kip met vers gemaaid gras.
Enfin, smullen maar, op:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zout en monosodiumglutamaat zijn goede smaakversterkers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://smaaklessen.kennisnet.nl/

ik heb zelf smaaklessen gevolgd bij de tu in delft, erg leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Selderij versterkt de smaak van kippensoep.

Mosterd is een smaakversterker voor vlees.

Zout versterkt de smaak van heel veel gerechten
Lavas kan als smaakversterker worden gebruikt i.p.v. zout.

Citroensap kan als smaakversterker bij o.a. vis gebruikt worden.

Suiker is ook een veelgebruikte smaakversterker. Dit wordt o.a. gebruikt bij: bietjes, wortels, tomaten, witlof, doperwtjes, de eerste voorjaarsaardbeien

sesamzaad wordt gebruikt als smaakversterker in broodproducten, muesli, snacks en biscuits

Een smaakversterker voor paddestoelen is kerrie.

Ook ansjovis werkt uitstekend als smaakversterker, waarbij het vissige helemaal verdwijnt. Ansjovis is een smaakversterker voor bijv. een gevuld ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf altijd doe is een kleine hoeveelheid van het gerecht dat je aan het maken bent, pakken. Met dat kleine beetje ga je aan de slag en ga je uitproberen. Uiteindelijk kom je er, door simpelweg te proeven, vanzelf achter wat jij lekker vind combineren.

Daarnaast mocht het smerig zijn, heb je nog altijd de rest over om lekker op te smikkelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel soorten smaak versterkers. Citroen versterkt de smaak, evenals suiker, zout en diverse italiaanse kruiden. Gewoon even experimenteren zou ik denken. Zo versterkt zout de smaak van salade maar niet iedereen houdt van zout op z'n tomaat of komkommer.