Emmen, aansluiting basisonderwijs en voortgezet onderwijs

• Ronald Kerkdijk

Beste lezer,

Graag zou ik bijles geven aan kinderen op het gebied van taal en/of rekenen. Ik heb zelf 2 kinderen nu 12/13 en merk dat ik heel enthousiast ben (en zij ook) over het overdragen van kennis en vaardigheden. Het uitvinden van welke aanpak er bij bij welk kind hoort is een leuke uitdaging.

Onlangs tijdens een ouderavond op de middelbare school heb ik gemerkt dat de aansluiting tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs niet optimaal is.

Dit geldt zeker voor een vak als rekenen (breuken). Het komt regelmatig voor dat kinderen in groep 8 het rekenen op niveau groep 7 blijven krijgen. Dit leidt tot problemen tijdens de studie( Wiskunde, Economie, Handel) op het voortgezet onderwijs die mijns inziens eerder aangepakt kunnen en moeten worden.

Verder is het zo dat de grammatica op de basisschool (de verschillende tijden) ver achter blijft op hetgeen er wordt verwacht op het voortgezet onderwijs. Ook dit kan leiden tot problemen bij het leren van vreemde talen (Duits, Frans, Engels)op het voortgezet onderwijs.

Hopelijk ziet u ook het belang in van dit soort zaken vroeg aan te pakken. Dan is het nu nog alleen maar een kwestie van tijdig actie ondernemen.

Graag hoor ik van u of ik u hiermee van dienst kan zijn.

• Jansen

Beste Ronald,

Graag wil ik weten of je een gediplomeerde kracht bent en/of ervaring hebt op dit gebied.

Daarnaast zou ik willen weten wat je vraagt( per uur of anders)

Hoor graag